boleh kasi thumbs up tak?

Monday, January 9, 2012

untuk senangkan hati

inilah sebab kenapa aku deactivatekan account facebook yang lagha itu

cuba bina disiplin diri yang dah lama hilang








BENCI. kalau benci tu boleh digambarkan seperti benih pokok yang ditanam dalam kepala kita, semakin kita benci, semakin pokok tu membesar, hingga akhirnya, akar pokok kebencian tadi tak dapat ditahan oleh kepala, lalu. GEDEBOMMM!! bersepai otak. bila otak dah hilang, bak kata orang sekarang, ape pun tak boleh..mati.. macam dalam cerita komik seram, PERJANJIAN PUAKA. semuanya bermula dengan perasaan benci dan penyakit hasad dengki, bila dibalas, senang hati, tapi akibatnya, sangat teruk, memakan diri.. (kalau tak faham dan rasa nak pinjam komik boleh bagitahu)

tapi masalahnya sekarang, perasaan benci pada manusia ni terletak pada hati, di mana otak ni sebagai penghasut je, yang mana sebenarnya otak ni dihantui oleh iblis laknatullah. jadi tak mustahil perasaan benci tu lamalama akan buat hati kita jadi BERULATULAT,BUSUK,dan KOTOR.

nasihat untuk diri sendiri dan orang lain: setiap apa yang diciptakan kat dunia ni, Allah bagi kelebihan masingmasing. contohnya, air hujan yang jatuh ke tanah, jadi lecah/becak, bagi manusia ramai yang tak suka sebab bila lalu tempat lecah camtu, kasut kotor, kain berlumpur. tapi ada makhluk yang dapat rasa kelebihan lecah tu.tak caye? sila lihat gambar bawah:
lecah yang selama ni aku elak bagai nak rak, satu hari aku nampak makhlukmakhluk ni, sangat seronok memandikan diri diorang. macam korang g mandi waterfall atau taman tema air dengan kawankawan atau family la. (masa ni aku rasa nak nangis tengok kegembiraan diorang,walau sebenarnya, aku takut dengan itik)
apa yang aku nampak, walau apa pun yang Dia turunkan kat bumi ni, tak kira lah rupa canti ke hodoh,wangi atau busuk, tapi setiap benda tu tak pernah ada sedikit pun sifat SIA-SIA pada nikmat tersebut, melainkan kita sendiri yang menSIA-SIAkannya.

jadi jangan membenci, jangan berdengki because you have your own 'x-factor'. :)

'therefore do not feel feeble nor grieve, for you are SUPERIOR if you are believers.' (Al-'Imran:139)

ASSALAMUALAIKUM, kawankawan yang comel :)

3 comments:

  1. cam kenal je notes tu...hamboi..hamboi..dah ditelan pasir jerlus nampaknya

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, syukur sbb baca entry ni (take a break after tired of study....

    bagus ar dah deactivate, nnt Abg Iman nk join jugak (after EOS)...mmg xdinafikan -ve melebihi +ve

    InsyaALLAH, kita sama2 bersihkan hati & akal dari dengki + benci + bsangka buruk....chaiyok!!

    betul, ALLAH xcipta sesuatu itu dgn sia-sia, cuma akal kita terbatas....

    p/s - hilang rasa stres bila tengok itik tu terkedek2..

    ReplyDelete
  3. kak azwa : mintak pasir baca samasama :)

    bro iman: akal terbatas, betul tu, kalau manfaatkan dapat pahala, salahguna dapat dosa.sangat bahaya.. eh saya stress nampak itik, takut kena kejar, tambahtambah yang serati tu.

    ReplyDelete