boleh kasi thumbs up tak?

Saturday, December 31, 2011

keadaan

ASSALAMUALAIKUM

saat ni, aku dengar, jiran sebelah ada yang teresak-esak menonton movie. sahabat yang tadi hanya singgah kesini, sudahpun terlelap, KELETIHAN. 

ye, KELETIHAN...

walau hari ni, bukanlah memenatkan pun.. 
 aku borak, dengan sorang lagi sahabat yang belajar dalam bidang sama, tapi di tempat yang berbeza..

dia di sana, aku di sini, tapi keadaan kamii sama..


tadi dalam berita, seorang pelajar sekolah, darjah 1, bila ditanyakan pendapat tentang sekolah, katanya :

"ayah suruh pergi sekolah sebab nati ayah belikan kereta control, ayah belikan laptop.."

aku pun takpernah dijanjikan macam tu :) yang membaca, sila fikirkan sejenak tentang janji yang diberi. aku cuma boleh tersenyum membacanya. tetiba rasa macam ada sesuatu keluar dari hati aku, yang dikatakan tak ada perasaan ni.

janji manusia yang satu hari nanti akan terhapus ni, senangsenang kita percaya bulatbulat,dan laju je bertindak ,macam yang dikehendaki. janji Syurga yang diberi, tak pulak kita ambil berat, sampai ada yang terlupa yang kita akan ada alam yang kekal nanti.


itu cerita janji,sekarang cerita pengorbanan..


kalau kita nak jadi seseorang tu, banyak yang kita kena korbankan. macam 
screenshot kat atas tu la. bagi aku, pada rakanrakan lain, (jom kita 
bagi semangat sesama sendiri :D) kita berkorban banyak benda supaya 1 hari nanti kita boleh bagi sesuatu yang baik pada orang lain.

aku bermula kat sini dengan KOSONG! aku tinggalkan semua benda, jauh kat SANA, yang aku bawa cuma, keluarga, sahabat, dan senaskhah (betul ke ejaan camni?) kitab ilmu yang dalamnya ditranslate dari bahasa arab ke bahasa inggeris, yang diberi oleh seorang MUALLAF.

dan aku rasa kalau kat sini, aku tak jumpa kakak-kakak yang comel tu, aku dah commit suicide kot sebab depressed dengan bendabenda yang seperti di atas (screenshot tu). sebab baru sekarang aku fikir yang jadi pengamal perubatan tu, kita bukannya penyelamat, tapi kita ni HAMBA, dan penyelamat adalah DIA.

kepada sahabat, aku tahu kau boleh. aku yakin dengan kebolehan kau sejak dari zaman sekolah. mungkin nanti kita akan berjumpa dalam keadaan muka mata panda, tapi itulah yang paling ikhlas dapat kita gambarkan dari hati, dari niat yang betul. dari dulu aku tahu, kau minat, tapi aku tidak. cabang ini yang aku letak paling kurang probability, tapi cabang ini yang dapat. cabang yang dominant, dah jadi hidden.

akhir kata, SEKARANG AKU DAH MAKIN TAKUT DAN TAKUT UNTUK MENULIS.BETUL APA YANG DIKATAKANNYA.
TERIMA KASIH :)

3 comments:

  1. jgn stress sgt kalo fail...take it positive....muhasabah diri kita mungkin ada salah silap mana2 ke? xsemestinya kuantiti kita belajar tuh yg menjamin kita utk lulus....kdg2, org yg xbelajar sgt pun, result gempak jewr....

    study Medic ni kena ada skill gak la....understanding the concept is the most important....them kena pandai relate la...buat short notes utk organized study flow kita....

    hurm, then, jgn stress fikir bukan2...relax & go through jewr....mmg pedih fail exam, tp action utk lulus tu kena lebih lagi...

    ReplyDelete
  2. betulbetul. cakap pasal study, i've tried various style of study. bak kata prof ARE, kita takleh buat cara belajar masa sekolah atau masa matrik dulu. thanks for the advice and sharing :)

    ReplyDelete
  3. abg Iman suka giler Prof. Are....sgt educated + motivated...hehehe...

    ReplyDelete