boleh kasi thumbs up tak?

Friday, March 9, 2012

kisah siDia

Assalamualaikum, first of all, this entry might be very long,but still i want you to read every single word because this is a story(original), bukan rapuan macam selalu.


selalu aku baca atau dengar tentang kisah kisah wanita yang kuat, tapi bagi aku, ini kali yang kedua aku tengok sendiri dengan mata kepala aku tentang kekuatan wanita, dimana wanita yang pertama aku lihat kekuatannya adalah Mama, jadi ini yang ke dua.




aku kenal dengan seorang wanita yang bernama siDia. siDia ini dulunya bersekolah aliran agama, dimana siDia adalah seorang KETUA PELAJAR pada zaman persekolahannya. "sekolah aku nama je sekolah agama, tapi student ade je yang pakai tudung pendek, tapi aku tak la,sebab aku KP kan", itu yang diceritakan satu ketika dulu. siDia ni adalah pelajar cemerlang gemilang terbilang sekolah tersebut dimana takpernah miss gred 'A' dari form 1, tambahtambah subjek sains. "tapi masa SPM aku down giler sebab aku tak dapat skor straight 'A' macam selalu, subjek sains semua aku out" tapi nasib siDia ni memang masih ada baiknya, siDia mendapat tawaran untuk further dalam bidang perubatan di Mesir, tapi hakikat sebagai seorang manusia  yang aqal fikirannya tak berfikir panjang, siDia telah menyorokkan surat tawaran tersebut dari kedua ibubapa, sebabnya siDia ni minat Engineering, bukan Medic. jadi siDia memlih untuk menjadi pelajar di kolej matrikulasi 

siDia mengaku yang selama ni banyak benda yang dia lupakan. contohnya masa sekolah, dia solat tu, solat saje sekadar cukup syarat, tak snetuh alQuran, tak pergi surau atau masjid. sehinggalah bila PSPM1 hampir tiba masa kat matrik, siDia pergi ke masjid sebab boring, dan terdengar satu ceramah agama dimana ada baitbait katanya yang berbunyi macamni, "JANGAN INGAT AWAK DUDUK SINI SEMINIT, AWAK DAH HILANG BANYAK MASA UNTUK BELAJAR, DIBANDINGKAN DENGAN KAWAN AWAK YANG DUDUK KAT BILIK TU."

jadi, menyahut kata kata ustaz tersebut, siDia cuba menghadirkan diri tiaptiap malam ke masjid. sebelum ni siDia berfikir " dalam masa setengah/satu jamm dalam masjid tu, banyak benda yang siDia boleh cover" . kekerapan siDia ke masjid membuatkan siDia jatuh hati kepada masjid, belajar di masjid, dan sebagainya, sampai siDia ni berasa yang dia study sikit pun tapi exam boleh buat dan keputusan bagus. lagi bertambahlah kecintaanya terhadap masjid, tapi kemudiannya siDia diuji dengan penyakit, lalu siDia terpaksa tinggalkan terus masjid.

Do men think that they will be left alone by saying "we believe", and that they will not be tested? And surely we have tested those who were before them. So Allah will distinguish those who are truthful and He will(also) distinguish those who lie. (Al-Ankabut: 2-3)

Waalaupun siDia banyak skip kelas masa semester 2 di matrikulasi, siDia cuba struggle dan alhamdulillah masa keputusan UPU keluar, siDia dapat melanjutkan pelajaran dalam bidang Medic. sebenarnya siDia telah bernazar sekiranya dapat Medic, siDia nak tukar tudung daripada tudung bawal nipis kepada tudung bidang yang lebih tebal. jadi dia bermula di situ.. 

satu hari semasa di HUSM Kubang Kerian, siDia tengok seorang 4th year medical student yang tudungnya sangat labuh, tetiba ibu kepada siDia cakap"siapa antara kamu bertiga ni akan pakai macam tu? sejuk perut ibu mengandung"  siDia hanya tersenyum dan dalam fikiran "aku memang tak la" sebabnya dalam tiga tiga beradik, siDia ni sedikit kasar/ "rock" sikit.

walaupun sibuk dengan kehidupan sebagai pelajar perubatan, tapi siDia masih aktif dalam satu pertubuhan yang mana pertubuhan ini mengendalikan kem motivasi pelajar sekolah. satu hari semasa sedang berada dalam program yang dijalankan oleh pertubuhan tu, seorang sahabat istimewa siDia bertanya "kenapa dengan awak ni? dah jadi student unisza, tapi still macam ni lagi" maksud si sahabat istimewa ialah perangai siDia yang masih terlompat-lompat dan sebagainya (orang kelantan kata "galak") . iya, kerana UniSZA dikenali dengan penuntut yang warak kebanyakannya. sehingga itu, siDia dan sahabat istimewanya selalu bergaduh. 

kadangkala semasa di asrama, siDia menangis kerana masalahnya dengan sahabat istimewanya. sampai satu tahap, siDia menangis dan mengadu kepada seorang teman. si teman tadi taklah fasih tentang ilmu agama, tapi banyak pengalaman yang dia konsikan dengan siDia. si teman lalu bercerita kepada siDia tentang adab prgaulan, adab semasa menjadi tunangan, dan juga sedikit hakikat kehidupan sebagai seorang yang digelar WANITA.


setelah mendapat nasihat dari seorang kakak yang pakar tentang panduan bertudung labuh,siDia pulang ke kampung halaman, katanya 'aku nak g buat tudung, kebetulan aku bukak locker aku tengoktengok ada duit yang cukup utk buat tudung, takyah tunggu JPA' , fikiran yang bercelaru membuatkan kita lupa perkara yang kurang penting pada waktu itu.

mula saja kelas hari tu, bermulalah episod bari siDia yang bertudung labuh lengkap..

when you're down and out, there seems no hope at all, but if you just believe, there's no way we can fall..

kata orang
1. kenapa dengan kau ni?
2. kan cantik pakai macam tu ^^
3. aku rindu kau yang dulu, yang 'hohahoha', aku taksuka kau yang sekarang
4. kau pakai macam ni sebab 'si fulan' tu ke?
5. pergilah jumpa dengan kawan kawan yang menyokong anda berpakaian macam ni, tapi takperlu lah drastik gilerr sampai macam ni.
kata siDia
1. 1st day pakai, ok buat taktahu sudehh
2. 2nd day pakai, aku takut aku bukak balik benda ni sebab orang pandang pelik,susah nak mulakan, dan takleh bergaya macammacam
3. aku rasa senang pakai macam ni, selesa.
4. aku rasa best pakai macam ni, tenang.



16 comments:

  1. May Allah bless her..
    if she sacrificed her own happiness because of Allah, just go ahead without have to turn back..
    "Pandangan Allah lebih utama dr pandangan manusia"

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, dah disampaikan pesanan tu kat dia :)

      Delete
  2. i guest i know her. send my regard "salam".. may Allah bless. :)

    ReplyDelete
  3. kirimkan salam akak pada siDia...
    semoga Allah merahmatinya...jelesnya,mesti Allah sayang die lebih

    ReplyDelete
  4. semoga siDia istiqomah! love both of u :)

    ReplyDelete
  5. im expect 'her'? Alhamdulillah insyaAllah slngkah demi slgkh akn aku n sahabat yg len ikot cara siDIA yg kuat:) pnting istiqamah.. pia <3

    ReplyDelete
  6. eh, batchmate Ijatazyan ke? mcm kenal je? btw, alhamdulillah...nice...

    p/s - aku dah replies comment kat entry aku tuh...just take a look, maybe there are some misunderstanding...btw, statement aku xelok ke? hehe, just jujur je...at least aku xterus merapu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah, a lot of misunderstanding, it's ok :)

      Delete
  7. Thanks all :)
    InsyaAllah doakan diri ini istiqamah dalam jalan ini.

    ReplyDelete
  8. Berangkatlah kamu,baik dalam keadaan merasa ringan (mudah bergerak) ataupun merasa berat (disebabkan pelbagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta dan dirimu dijalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui..{9:41}

    Jzkk kepada Blogtulisantangan..kerana tangan enti telah menari-nari diatas keyboard maya..lalu diterjemahkan ke pena maya..untuk dijadikan ibrah buat tontonan manusia..khususnya pencari cintaNya..

    Tiada istilah kehidupan melainkan ujian..malah..didalam Al-quran sendiri telah diperjelaskan..mahfumnya..

    Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yangg dusta." (Al-Ankabut:2-3)

    Sahabat..bila kita mula melangkah secara drastik ke arah kebaikkan..akan ada satu cabaran..yakni cabaran lidah manusia..

    "Bila lidah berkata..hati pula yang terasa"...

    Indahnya hidup ini bila kita dikurniakan sebuah hati..hati itu seperti ketua kepada sebuah negara yang megah..Bila hati itu kuat,kuatlah sistemnya..bila jatuh,jatuhlah ia..

    Sahabat..uniknya,bila lidah manusia sudah mula berkata-kata...hati yang terkena itu pasti merasa betapa pahitnya kata-kata..

    Bersabarlah atas setiap tomahan dan cacian yang kita terima..dan peganglah pada janjiNya..

    "..Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." (At-Taghaabun:11)

    ReplyDelete
  9. bila tangan menulis, hati pula yang menangis. syukran atas perkongsian semangat siAnon sama ada keatas siDia atau keatas belogtulisantangan.

    ReplyDelete