boleh kasi thumbs up tak?

Friday, March 2, 2012

AKU taknak KAWAN dengan KAU lagi! (pandangan tentang sahabat dan persahabatan)

selamat 3.11pagi waktu malaysia. 

pernah satu ketika dulu, kami berkongsi cerita dengan seorang ustazah yang dipanggil ibu, "ibu, saya ada seorang kawan, dia suka buat bendabenda yang orang lain nampak macam dia menipu, tapi bila dia kantoi, dia cakap dia tak ada niat nak menipu" zaman bebudak dulu cenggitu la, jumpa 20sen atas meja makan, ambil g beli gulagula, bila mak/kakak tanya ada nampak tak 20sen, cakap takde, bila terkantoi, kita menangis janji tak buat lagi..itu zaman kanakkanak,sila jangan nafikan..

ok berbalik pada soalan yang diceritakan tadi, ibu jawab satu benda je "tak payah berkawan dan rapat dengan dia dah". 



bila cakap tentang berkawan ni aku akan teringat dari zaman mula aku berkawan, masa umur 5 tahun, sampalah sekarang, memang tak dinafikan macammacam jenis perangai sampai aku terikut sekali perangai orang yang rapat dengan aku,itu bahayanya kalau mendapat sahabat yang tak molek perangainya.
kalau ditanya spontan beza antara sahabat dan kawan, aku akan jawab camni..
sahabat = kawan baik yang elok perangai yang bawak ke arah kebaikan
kawan = kawan yang datang tak kira masa tapi selalunya susah nak nampak masa kita ada masalah
itu pandangan aku sendiri yang aku rasakan sedikit berunsur negatif. tapi kalau korang nak tahu maksud perkataan dua tu korang boleh baca sekejap blog ni-->mrberett yang mana dia sangat rajin untuk mencari maksud sahabat dan kawan dalam kamus dewan.

setiap kali aku bercakap tentang frienship ni, satu benda yang akan datang daalam fikiran aku adalah "kenapa masa zaman Rasulullah Sallahu Alaihi Wassalam, kawankawan kepada beliau, dinyatakan sebagai SAHABAT dan bukan KAWAN/KAWAN KARIB/etc?" kenapa? cuma perkaitan yang dapat aku nampak kat sini berdasarkan ilmu aku yang sememangnya cetek, ape yang aku nampak, para sahabat ni diorang SELALU MENDAMPINGI Rasulullah, kepercayaan diorang pada Rasulullah pun sangat tinggi, sapaikan sanggup berkorban nyawa. jadi pada akupersahabatan tu mestilah ada ukhuwah. yang mana nilai seorang sahabat ni dapat bagi kebaikan pada sahabatnya..

meet my kawan istimewa, nama:JUNIOR asal:TAMBUN

malangnya aqal yang terhad ni samapi disitu sahaja mampu berfikir, tapi aku memang sedang usaha gak la, mencari jawapan tadi yang betulbetul punya bukan yang aku reka sendiri,mungkin dari orang yang lebih arif.


sila rujuk blog ini untuk tahu ciriciri sahabat yang baik, sekian trimasS
saya takmahu berkawan,saya mahu BERSAHABAT :)


“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” (HR Muslim)

p/s : kepada seorang sahabat,aku minta maaf sebab aku terpaksa menyerahkan balik hak yang sepatutnya supaya tak berlaku pemasaman muka dan membina suasana yang warna warni sikit :)

ASSALAMUALAIKUM dan SELAMAT PAGI 



8 comments:

  1. Lect sy ada cakap..dalam hidup nie, kte akn ade rmai kawan.. tp kita hanya akan ada 2 org SAHABAT...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye ke? fakta yang menarik, insyaAllah sy try google tentang tu :)

      Delete
  2. mengapakah kite update blog nk lebey kurang? adakah kamu punyai masalah seperti sy?? hahha

    ReplyDelete
  3. hahaha.... tu tanda2 sahabat sejati wooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. ofkossss, walau dah nak dekat 7 tahun tak jumpe. hehehee :D

      Delete
  4. aku suka definisi yg ko bagi...semoga warna-warni persahabatan bukannlah hanya dari sebelah pihak, tapi dicoretkan bersama-sama...

    ReplyDelete