boleh kasi thumbs up tak?

Saturday, December 17, 2011

perasaan sendiri dan usaha


pernah tengok tak video atas tu? i found it simple but meaningful. sebab tepat dengan apa yang selalu kita rasa. kadangkadang kita rasa macam kawankawan pinggirkan kita then nampak macam diorang tengok kita pelik dua macam je. tapi sebenranya kita dah salah sangka. kalau dah namanya kawan, dia takkan buat jahat kat kita sebab bagi aku tak ada istilah "kawan yang jahat" yang ada hanyalah 'sahabat' atau 'musuh'.

dulu pun aku pernah rasa camni, cerita lama zaman sekolah rendah. kadangkadang bila kita ada masalah  personal kita sendiri kita rasa macam the whole world is laughing to us. tambahtambah kalau ada masalah family. sebab tu kita macam jadi diam, bersendiri, memikirkan jalan penyelesaian masalah kita tu yang sebenarnya memang kita takleh carry sorangsorang. lepas tu mula lah jauhkan diri dari kawan, sedangkan kawan pun nak tahu kenapa kita berubah dan cuba nak bantu, tapi bagi kita sebagai manusia yang penuh rasa ego dan malu, rasa macam masalah tu hak kita dan kalau dikongsi, takut membebankan orang lain.

KAN ADA ALLAH.

bila mengadu pada Allah, mohon diberikan kekuatan, kadangkadang bila kita mintak sesuatu dari Dia, tak semestinya benda yang kita mintak tu boleh turun SEKETUL depan mata. mesti ada medium lain Allah nak sampaikan pada kita. sedangkan Rasulullah s.a.w terima wahyuwahyu dari Allah melalui perantara, Jibril, inikan kita hamba Dia ni.

sebab tu Allah hadirkan sahabat untuk berkongsi masalah, bagi pendapat dan kadangkadang menghiburkan hati kita yag tengah sedih. jangan lah bila dah sedih, kita sedihkan lagi hati kita dengan escape dari kawan, pastu berfikiran sempit seorang diri.

kita manusia yang perlu mencari. nak makan pun kena pergi cari barang makan, dah siap makanan, kena ada usaha iaitu, bukak mulut, nasi tu tak boleh jalan sendiri masuk dalam perut kita untuk bagi tenaga pada kita :) 

"Untuk orang-orang yang berusaha memperbaiki amalnya, dikurniakan                         segalakebaikan serta satu tambahan yang mulia .."
                                            (surah  Yunus, ayat 26)


takkan sampai bilabila kita nak duduk di tampuk lama? kena ingat, esok mesti lebih baik dari hari ni, dan hari ni mesti lebih baik dari semalam.macamana nak capai? usaha degan niat yang betul

ASSALAMUALAIKUM :)


4 comments:

  1. salam..
    haha.. this likely shot my own head!
    hmm..
    macammanalahkan, kalau betul..cerita masalah pada sahabat tu, buat sahabat tu rasa susah pulak. yela, everyone hv their own probs, and kita pulak jenis org yg mmg bertimbun masalah..bila cerita masalah kita pada shbt2 utk leraikan kekusutan pulak,semakin menambahkan masalah shbt tu sampai
    shbt tu kata, "kau ni byk sgt la masalah, mcm la aku takde masalah".. :(
    im too afraid of burdening others.. in fact i know, we are human, whose created to help each other..

    hm.. dan jugak, antara pentingkan diri, and menjaga kepentingan diri. seriusly, aku masih konfius!

    ReplyDelete
  2. antigen: i believe that evrybody just had faced this kindofthings kan.dunia kita boleh berkongsi, kenapa tak kesusahan. kalau anda ada SAHABAT, aku percaya memang dia tak kisah dengar and bagi pendapat. give and take.. untuk redakan rasa hati je.bukan apa, kalau simpan, hati jadi sakit, nanti semua yang kita nampak, biarpun sebenarnya baik, kita nampak buruk. im telling this sebab aku penah alami. tapi apalah sangat kalau kita bergantung pada dunia sematamata, sebab dunia akan mati. ce kalau kita mintak pada YANG TAKKAN MATI, HE OWNS ALL THE POWER. thanks tolong ingatkan diri ini jugak :)

    ReplyDelete