boleh kasi thumbs up tak?

Sunday, December 11, 2011

menyampaikan

ASSALAMUALAIKUM 

dulunya aku ni seorang yang cepat naik darah walau dijentik sikitpun tapi sekarang aku lebih prefer senyum dan buat lawak supaya orang yang menjentik tu pun tak terasa sakit, aku pun rasa happy. sebaliknya aku masih berfikir tentang kesilapan aku atau kesilapan tukang jentik dan akhirnya aku akur kesilapan aku.

dalam beberap hari ni (2 minggu lepas rasanya) ada beberapa orang berpengalaman, termasuk sorang ustazah masa aku belajar kat matrik, memberi pendapat diorang tentang sikap remaja ni. sedikit sebanyak diri ni akan terasa sebab aku remaja lagi :D 

menurut diorang, sikap remaja ni yang nak menegur sesetengah pihak, cara tegurannya tak betul, dan menyakitkan hati. iaitu, diorang tegur guna kekasaran. kekasaran yang aku maksudkan tu, diorang menegur dengan cara mengherdik, memaki,menyindir,memaksa sampai ada yang menggunakan kata-kata kesat. kena ingat, kalau salah menegur, negatif hasilnya. :)

ada jugak sahabat yang tanya pendapat aku pasal tegur menegur orang lain (bukan tegur yang 'hai, ape kabor' tu ye). bagi aku camni lah:

kalau kita paksa seseorang tu makan ubat, dye taknak, tapi kita paksa jugak dengan secara tak berhemahnya, maka yang dipaksa tadi akan masukkan ubat ke mulut, tapi bila kita pergi, boleh je dia nak ludah buang balik ubat tu.
tapi kalau kita bagitahu kebaikan ubat tu untuk masa depan dia, apa akan jadi kalau dia tak makan ubat tu dan apaapa yang sewaktu dengannya, tak mustahil akan timbul rasa nak makan ubat tu sebab nakk jega masa depan.

promot: marina island (perak) sangat cantik :)


lastly for muslim, nak berdakwah bukan nak PAKSA orang ikut apa yang kita cakap. jadi sebelum berkatakata berfikirlah.

p/s: aku pun bukan sempurna dan bukan orang yang baik untuk menegur, bercakap pun bahasa kasar lagi, jadi aku cuba nak berkongsi supaya kita tak lost satu hari nanti.





2 comments: